Till innehållet

Stödformer inom förskoleundervisningen

Stödet för barnets växande, utveckling och lärande genomförs från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen

De tre nivåerna av stödet inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen är allmänt, intesifierat och skärskilt stöd.

I förskolan görs för varje barn en individuell plan. Eventuella stödbehov bör framkomma i planen.
Personalen gör upp planen tillsammans med vårdnadshavare och eventuellt andra sakkunniga. Stödet kan ges under en kortare tid eller mera kontinuerligt under en längre tidsperiod.

Alla barn har rätt att få tillräckligt stöd för sitt lärande och växande när behov uppstår. Det är
viktigt att barnets stödbehov identifieras så tidigt som möjligt och genom att stöd ges i tid så främjar det barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Barnet kan behöva stöd olika långa perioder inom det språkliga, fysiska, emotionella eller sociala området i sin utveckling. Specialpedagogikens mål är att i samarbete med vårdnadshavare och personal inom småbarnspedagogik stödja en positiv helhets utveckling hos barnet. För att befrämja barnets möjligheter till utveckling skall den småbarnspedagogiska miljön anpassas efter barnets
stödbehov.

STÖDNIVÅER

Kontaktuppgifter till ambulerande och konsulterande speciallärare inom småbarnspedagogik

Nordblad Anita

Speciallärare inom småbarnspedagogik

Specialdagvård

0407435213

Elevvården i förskoleundervisningen

Elevvården i i förskoleundervisning

Elevvårdens kontaktuppgifter:

Forsstedt Veronica

skolkurator, svenskspråkiga skolor

0400 957 656