Kundernas anslutningar
VerksamhetsomrĂĄde
Anslutningar till vatten- och avloppsnätverket är möjligt på detaljplanerade områden. På övriga områden kan det också vara möjligt att ansluta sig beroende på var närmaste nätverk finns. Fråga mera om anslutningsmöjligheter av Hangö Vatten.
Affärsverket Hangö Vatten följer förutom lagen om vattentjänster de allmänna leveransvillkoren för vattentjänstverk som är bifogade till kundens avtal. I de allmänna villkoren finns också beskrivet kundens skyldigheter och rättigheter.
Ett skriftligt anslutnings- och bruksavtal bör vara gjort med samtliga fastighetsägare som anslutit sig till vatten- och/eller avloppsnätet. Gamla avtal förnyas då det sker ändringar i avtalen (t.ex. ägarbyten, tilläggsanslutningar, förnyanden av anslutningar). Anslutnings- och bruksavtalet måste vara gjort före fastigheten ansluts till vatten- och avloppsverkets nät. Avtalet görs i två exemplar, ett till vardera avtalspart. Som bilagor till avtalet bör levereras vatten- och avloppsplaner i två exemplar uppgjorda av en godkänd VVS-planerare.
Då fastigheten byter ägare avläses vattenmätaren och mätarställningen meddelas till vattenförsörjningssekreteraren. Samtidigt meddelas den nya ägarens personuppgifter (namn och personnummer), faktureringsadress och datum då ägarbytet har skett. Vi skickar användarvtalet för undertecknande senare men vattenförsörjningstjänsterna fortsätter oavbrutet om säljaren har uppfyllt sina betalningsskyldigheter. Avläsningen kan även beställas av vatten- och avloppsverket då en avgift enligt den bestyrkta taxan uppbärs.
Nya sprinklersystem får inte anslutas direkt till vattennätet. Vid anslutning krävs en sprinklervattenbehållare med full volym och pump arrangemang. För sprinkler anslutningar görs ett separat avtal.
En förändring i konsumentskyddslagen som gäller tvistlösning utanför domstolarna trädde i kraft den 9.1.2016.
Konsumenten kan ge entvist gällande ett vattenförsörjningsavtal till kunsumenttvistenämnden för avgörande. Konsumenttvistenämnden är ingen domstol, utan ett organ som löser tvistemål och vars avgörande till sin natur är rekommendationer. I fortsättningen behöver konsumenttvistenämnden inte behandla ett ärende om inte konsumenten först varit i kontakt med konsumentrådgivningen. Konsumentrådgivningen fungerar i anslutning till magistraterna.
En näringsidkare bör enligt lagen på sina hemsidor och i standardavtalsvillkoren informera om ett tvistlösningsorgan utanför domstolarna, som är behörigt i ett tvistemål mellan konsumenten och näringsidkaren.
Om tvisten gällande avtalet inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan konsumenten föra ärendet till konsumenttvistenämnden(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst) för avgörande.
Innan ärendet sänds till konsumenttvistenämnden för behandling bör konsumenten vara i kontakt med magistratens konsumentrådgivning(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst).