Respons och klagomål
Respons
I responsen får det gärna komma fram vad responsen gäller (Miljöhälsovård, Veterinärvård, Djurskydd), men texten kan vara fritt formulerad. Beskriv ärendet gärna så noggrant som möjligt. Berätta alltså vid behov vem du har haft att göra med, när, var o.s.v.
Responsen ges via vårt responssystem.(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst)
Klagomål
Om man anser att något förfarande hos myndigheten strider mot lag, är felaktigt eller osakligt, kan en förvaltningsklagan göras. Man kan också klaga över underlåtelser eller försummelser på samma sätt.
Klagomål över vårt arbete görs med blanketten som öppnas via länken nedan. Blanketten är uppgjord för regionförvaltningsverkens behov, men fungerar bra också kommunalt. Genom att använda blanketten kan behandlingen bli snabbare, då informationen är tillräcklig från början. Blanketten skickas direkt till enheten (Sydspetsens miljöhälsa, Sandövägen 2, 10900 Hangö, symikansli@hanko.fi).
Om man så vill kan man också skicka den till regionförvaltningsverket (adressen på blanketten). Om vi bedömer det nödvändigt, vidarebefordrar också vi ärendet till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Observera att kommunen inte är part i ärenden som gäller stadsveterinärernas arvoden. Dessa skall i första hand tas upp med veterinären i fråga.
Klagomål som gjorts av andra än parter i ärenden behandlas som respons.
Regionförvaltningsverkets sidor om förvaltningsklagan(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst)
Du slipper också direkt till förvaltningsklagoblanketten .