Till innehållet

Hushållsvatten

Med hushållsvatten avses vatten som är avsett som dricksvatten, för matlagning eller för andra hushållsändamål.

Vattnet kan distribueras via ett vattenledningsnät, i tankar, flaskor eller cisterner. Som hushållsvatten betraktas däremot inte vatten som används enbart för byktvätt, städning eller i toaletter och badrum.

Hushållsvatten ska uppfylla de kvalitetskrav och -rekommendationer som utfärdats. Sydspetsens miljö-hälsa övervakar kvaliteten på det hushållsvatten som vattenverken levererar enligt sin tillsynsplan och vattenverkens övervaknings- och undersökningsprogram. Syftet med myndighetstillsynen är att före-bygga sanitära olägenheter som beror på vattnet samt att garantera vattnets tekniska och estetiska kvalitet.

Vattenverket ansvarar för vattnets kvalitet fram till fastighetens anslutning. Fastigheten i sin tur ansvarar för vattenrörens och vattenanordningarnas inverkan på vattnets kvalitet. Om du upptäcker ovanliga förändringar i vattenledningsvattnet, ska du kontakta disponenten eller vattendistributören.

Misstänker du att vattnet orsakar sjukdomar, kontakta miljöhälsovården. Utanför tjänstetiden bör du kontakta jouren vid hälsocentralen och vattenverkets journummer.

De kommunala vattenverken informerar om hushållsvattnets kvalitet på sina egna hemsidor:

Raseborgs vatten(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst)

Hangö vatten(öppnas i ett nytt fönster)

Ingå vatten(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst)

Hushållens egna brunnar

Innan man tar i bruk en ny brunn ska man alltid låta kontrollera brunnsvattnets kvalitet på ett laboratorium. Det finns skäl att låta kontrollera vattnet regelbundet (3-5 års mellanrum), eftersom det ofta inte går att upptäcka eventuella kvalitetsproblem om man förlitar sig på sina sinnesintryck.

Varje gång då brunnsvattnets kvalitet på kort tid har förändrats bör man låta undersöka kvaliteten. Om vattnet är uppenbart förändrat, bör man inte dricka det utan att koka upp det. Det lönar sig att regelbundet kontrollera även brunnskonstruktionernas skick.

Läs mera:

Blogginlägg (Symiblogg 10)(öppnas i ett nytt fönster)

Information om brunnar (Miljöförvaltningen)(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst)

Anläggningar som levererar hushållsvatten är tillståndspliktiga

Anläggning som levererar hushållsvatten är verksamhetsutövare som levererar hushållsvatten från ett distributionsnät eller annat än tillfälligt från en tankbil eller tankbåt. Hit hör också s.k. partianläggningar, som levererar vatten till en annan anläggning som levererar hushållsvatten utan att ha egna slutanvändare.

Anläggningar som levererar hushållsvatten ska senast tre månader innan verksamheten inleds hos den kommunala hälsoskyddsmyndigheten ansöka om godkännande av verksamheten. Verksamheten får inte påbörjas före den har godkänts. Ansökan om godkännande av verksamheten ska också göras då vattentäkten eller vattenbehandlingen i väsentlig grad utvidgas eller byggs om eller då det sker väsentliga förändringar i vattenkvaliteten eller vattendistributionen. En ansökan som gäller förändringar ska göras senast 30 dygn innan verksamheten i väsentlig grad ändras.