Symiblogg 70/9 2024: Call me maybe
På livsmedelssidan är samarbetet mellan verksamhetsidkare och tillsynsmyndigheten är så viktig att det finns inskrivet i lagstiftningen på EU nivå – och i och med att tillsynsmyndigheten inte har en kristallkula i sin arbetsback, måste dialog med fältet ske på annat vis.
Ett av sätten tillsynsmyndigheten kommunicerar är genom inspektionsprotokollen, var verksamheten bedöms och åtgärder lyfts upp. Ännu vid höranden om begränsningar går det att få till en dialog – vilket kan påverka hur smidigt ärendet löser sig. Det ligger i allas intressen att knutar och brister löser sig så snabbt och smidigt som möjligt!
I och med att det är så viktigt att tala med varandra som det är, så uppskattar vi om man vid funderingar är i kontakt, man får alltid ringa och e-posta! Men det är värt att komma ihåg att personalen är ofta ute på vift, så om personen du försöker nå inte svarar, så är det bra att lämna ett ringbud. Ringbud kan lämnas antingen genom att skicka ett textmeddelande, eller genom att be växeln lämna ett meddelande!
Verksamhetsidkare har också en del skyldigheter att delge information till myndigheterna, som t.ex. förändringar som skett i verksamheten, eller om verksamheten har slutat. Genom att komma ihåg att meddela att verksamheten slutat besparar man sig också årsavgifter! Det är också upp till verksamhetsidkaren att se till att kontaktuppgifterna till verksamhetsstället är i skick, så att det vid akuta situationer (så som matförgiftningsmisstankar osv.) inte uppstår en situation var konsumenternas hälsa och liv blir i fara.
Saranna Sandström,
som emellan önskar hon hade en kristallkula