Symiblogg 64, 3/2024 När en restaurang vill börja sälja till butik
För att utvidga verksamheten och få en extra källa till inkomst kanske du som restaurangföretagare funderar på att sälja dina produkter även i lokala butiker. Innan du förverkligar dessa planer finns det ändå några saker du behöver ta i beaktande.
Till skillnad från då du säljer produkterna i din restaurang så kommer de rätter och bakverk som du levererar till en butik sannolikt att vara förpackade för att underlätta försäljningen. I restaurangen kanske du har gett den obligatoriska informationen om rätternas innehåll muntligt åt kunderna, och haft en skylt eller tavla som uppmanar kunderna att fråga personalen om dessa uppgifter. Det här fungerar för oförpackade produkter i och med att personalen är på plats och har möjlighet att kontrollera uppgifterna, t.ex. från de recept som används vid matlagningen. Om produkterna däremot levereras förpackade till en butik finns inte samma möjlighet, och lagstiftningen ställer också krav på den information som behöver anges på förpackningen till färdigt packade livsmedel.
Säljs produkterna oförpackade i butiken kan motsvarande system som i restaurangen nog fungera, men då behöver det finnas personal på plats som har tillgång till informationen om produkternas innehåll. Ansvarsfördelningen mellan restaurang och butik är därmed av yttersta betydelse, så att den personal som är på plats kan ge rätt information åt kunderna.
Om en restaurang börjar leverera sina produkter till en butik (eller någon annan livsmedelslokal) kan verksamheten också behöva registreras om till centralkök. Det här beror på att en utvidgning av verksamheten ofta innebär fler risker, som behöver tas i beaktande för att verksamheten ska kunna fungera tryggt. En omregistrering påverkar annars inte verksamheten på annat sätt än att tillsynen anpassas till de utökade riskerna.
Pernilla Pulkkanen
Hälsoinspektör, som tycker att det är viktigt att information om livsmedlens innehåll blir rätt