Till innehållet

Symiblogg 52 4/2023 Superfood och annat hälsosamt

Blogg 15.4.2023

Du har säkert någon gång hittat ett strålande livsmedel, som du gärna vill pröva på eller t.o.m. börja sälja av – kanske en naturprodukt med vilda bär, frön och örter eller en ny fermenterad inläggning med naturlig bakteriestam. Det ska väl vara hälsosamt, ge långt liv och bota välfärdssjukdomar – eller så inte?

Antingen du är tillverkare eller konsument, har du kanske märkt, att på livsmedelsförpackningarna kan det finnas olika typer av hälso- och näringspåståenden. Kan man tro på dem, vad baserar de sig på och hur får livsmedel marknadsföras?

Tre olika typer av påståenden används för att framhäva livsmedlens hälsoeffekter:
1. Näringspåståenden berättar om livsmedlens nyttiga näringsinnehåll (t.ex.”Innehåller kalcium”, ”Kostfiberkälla”).
2. Hälsopåståenden marknadsför livsmedlens inverkan på kroppens funktioner eller dess tillväxt, utveckling, viktkontroll m.m.
3. Medicinska påståenden om livsmedel är förbjudna. Det är fråga om påståenden, som antyder, att ett preparat hjälper mot sjukdom eller olika symptom. Märk att också kosttillskott är livsmedel.

Som livsmedelstillverkare måste du främst komma ihåg, att det är livsmedel du säljer och inte mediciner. Endast de närings- och hälsopåståenden, som på förhand godkänts på EU-nivå får användas. Marknadsföring är också allt du muntligt säger om din produkt. Även en bild, en symbol eller sättet hur du ställer fram din produkt kan vara marknadsföring i mataffären, i hälsokostaffären eller i apoteket. T.ex. hyllrubriker så som ”Viktkontroll”, ”Superfood” eller ”Mot influensa” är olika marknadsföringssätt.

Det gäller alltså, att inte bli överivrig. Marknadsföringen får inte lova runt och hålla tunt. Innan du kollat listan på godkända närings- och hälsopåståenden, rekommenderar jag att bara lyfta fram din superprodukts goda smak, konsistens eller kvalitet. Hur var det då med det allmänna påståendet ”Superfood”? – Det måste åtföljas av ett godkänt hälsopåstående.Kerstin Lindqvist
hälsoinspektör, som försöker äta hälsosamt

P.S.
Bloggen är avsedd att väcka intresse och nya frågor hos läsaren. Det är inte en fullständig anvisning. Ämnet ovan är djupt och brett. Livsmedelsverket har tilläggsinformation i olika former här: https://www.ruokavirasto.fi/sv/livsmedel3/livsmedelsbranschen/information-som-skall-ges-om-livsmedel/narings–och-halsopastaenden/anvisningar/(du byter till en annan tjänst). På finska finns det ytterligare en nätbaserad kurs.

Aktuellt