Skolans bedömningskriterier
Allmänna bedömningskriterier vid Hangö högstadium
Enligt lagen om grundläggande utbildning skall elevens lärande, arbete och uppförande bedömas mångsidigt.
Bedömningen under studiernas gång är avsedd att handleda och sporra eleven samt att beskriva hur han uppnått de uppställda målen i läroplanen.
Eleven får betyg tre gånger under läsåret. I betygen används sifferbedömning enligt skalan 4-10. Sifferbedömningen grundar sig på prov, läxförhör och lektionsaktivitet samt visat intresse för ämnet. Även producerat material och olika prestationer inverkar på bedömningen.
Ämnesläraren delger eleven i början av läsåret utförliga bedömningskriterier för sitt ämne.
I de nationella läroplansgrunderna finns fastställt profilen för goda kunskaper motsvarande vitsordet 8.
I slutbedömningen beaktas hur väl eleven nått målen för läroämnena i den grundläggande utbildningen. Vitsordet ska grunda sig på principen om nationell jämförbarhet och lika villkor för alla. Elevens kunnande i slutskedet av den grundläggande utbildningen utgör grund då vitsordet fastställs.
De nationella läroplansgrunderna innehåller kriterier för vitsordet 8 vid slutbedömningen.
Kriterier för bedömning av uppförandet
De kriterier som tillämpas vid bedömningen av elevens uppförande baserar sig på skolans värdegrund. Bedömningen inriktar sig på hur eleven tar hänsyn till andra människor och miljön, värdesätter arbete och följer regler. Elevens uppförande såväl i klassrummet som utanför det bedöms kontinuerligt. Till lärarnas och den övriga personalens uppgifter hör att föregå med gott exempel och att vägleda eleverna i riktning mot de mål och värderingar på vilka skolans verksamhet bygger.