Till innehållet

Hälsovårdscentralen

Organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänsterna övergår till Västra Nylands välfärdsområde vid ingången av 2023. Tjänsterna finns i samma bekanta ställe som tidigare. Du hittar de uppdaterade uppgifterna på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats på adressen www.luvn.fi/sv.

OBS: Telefonnumren till hälsovårdstjänsterna uppdateras inte på Hangö stads webbplats. Du hittar dem på webbplatsen för Västra Nylands välfärdsområde https://www.luvn.fi/sv(du byter till en annan tjänst).

Adress:
Hangö hälsovårdscentral
Esplanaden 85
10900 Hangö

Hälsostationstjänster (luvn.fi)

Mun- och tandvård (luvn.fi)

Jour under övriga tider

Innan man uppsöker jouren ska man ringa Jourhjälpens kostnadsfria telefonnummer 116 117. Jourhjälpen  hänvisar till rätt vårdplats eller ger råd i egenvård.

Behovet av jourvård bedöms alltså alltid först per telefon. 

I en nödsituation (såsom bröstsmärta, andningssvårigheter eller förlamningssymptom) ska man alltid ringa nödnumret 112 direkt.

Tilläggsuppgifter om Jourhjälpen

I nöd- och krissituation  

Lunna – Västra Nylands välfärdsområdes nya digitala plattform

Lunna är Västra Nylands välfärdsområdes nya digitala plattform, som från och med den 9 april 2025 erbjuder en smidig kontaktväg till social- och hälsovårdstjänster.

Via Lunna kan invånarna enkelt ta kontakt med hälsostationen, rådgivningen, tandvården och Seniorinfo samt den allmänna kundrådgivningen. Chatten är en smidig kommunikationskanal där meddelanden besvaras på vardagar kl. 8–16. Icke-brådskande meddelanden kan skickas dygnet runt och besvaras inom tre arbetsdagar.

Lunna kan användas både via mobilapp och webbläsare. För att använda tjänsten krävs stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Tjänsten är tillgänglig för alla invånare i välfärdsområdet, och kommunikationen kan ske på finska, svenska eller engelska.

Ladda ner appen eller uträtta ärenden på webben.(du byter till en annan tjänst)

Läs mer om Lunna: luvn.fi/lunna(du byter till en annan tjänst)