Kanske ibland nästan glutenfritt

Enligt EU-lagstiftningen ska begreppet ”glutenfritt” användas för att hjälpa personer med glutenintolerans. I Finland har efterfrågan på glutenfria livsmedel ökat speciellt, för att många vill äta glutenfritt så som ett livsstilsval, utan att de har celiaki. För dessa är den exakta mängden gluten i livsmedlen inte avgörande.
Företagen inom livsmedelsbranschen har inte varit sena, att möta efterfrågan på glutenfria alternativ. Det är däremot inte lätt att skydda de glutenfria livsmedlen från t.ex. dammande mjöl i en pizzeria eller i ett restaurangkök. Företagen vågar sällan garantera, att deras matportion är glutenfri, men de jobbar hårt för att locka till sig den stora gruppen ”livsstilskunder”, för vilka ”nästan glutenfritt” är kanske ibland ganska acceptabelt.
I praktiken syns detta via en mängd ”G” och liknande märkningar på serveringsställenas menyer. Märkningarna får naturligtvis användas, om livsmedelsföretaget på eget ansvar garanterar, att glutenhalten i dessa produkter är högst 20mg/kg färdig produkt. Det ansvaret vill få ta.
Det har lett till att märkningar av typen ”tillverkad av glutenfria råvaror” har blivit populära. Det antyder, att man har ett glutenfritt alternativ. Glutenfria råvaror har alltså använts, men företagarna tar inte ansvar för hur livsmedelshanteringen i det egna köket påverkar glutenhalten i slutprodukten. Ofta säger man också muntligt till kunderna något annat än det, som står på menyn. Den skriftliga och den muntliga marknadsföringen är alltså motstridiga dvs. uppgifterna kan vilseleda och utgöra en väsentlig hälsorisk för celiakikerna.
Denna typ av marknadsföring hjälper inte celiakiker, som behöver veta om de kan förtära slutprodukten eller inte. Utan omnämnande av slutproduktens glutenhalt strider därför sådana uttryck mot lagstiftningens syfte.
Akta er celiakiker för flummig marknadsföring! Vi jobbar på för att hjälpa er.
Se även: https://yle.fi/a/7-804519(du byter till en annan tjänst).
Hälsoinspektör, som gör livsmedelstillsyn