Symiblogg 73, 01/2025: Mät två gånger, såga en gång
Nytt år och nya utmaningar! Vad skulle vara finare än att starta ett eget livsmedelsföretag! Detta kan man göra via nätet med endast ett par minuter och sedan är det bara att söka fram kastruller och förkläde.
Men innan man drar upp armarna lönar det sig att kolla om man har tänkt på allt. I första hand hur mycket man egentligen vet om sin produkt? Det är produktens egenskaper som styr vilka utrymmen behövs för verksamheten samt vad ska ingå i egenkontrollen. Utrymmen är en stor investering och där ska man inte göra kompromisser. Dessa ska vara lämpliga för ändamålet och där ska vara möjligt att jobba hygieniskt. För egenkontrollplanen lönar sig att söka en form som förtjänar en bäst. Då blir planen inte att samla damm på hyllan utan fungerar som ett verktyg för hela verksamheten, också under de brådaste tiderna.
Visdomsordet ”Mät två gånger, såga en gång” kommer ursprungligen från snickaren, men gäller lika mycket också på livsmedelsbranschen. Fast det kan vara frestande att öppna företaget så fort som möjligt kommer noggranna förberedelser att löna sig i långa loppet. Med god produktkännedom, täckande egenkontroll och lämpliga utrymmen kan man ta emot sin nya utmaning utan större risker.
Mera tips och råd för startandet av livsmedelsföretag hittar man på Livsmedelsverkets webbsida(öppnas i ett nytt fönster, du byter till en annan tjänst)
Kadi Lilloja
Tillsynsveterinär, som rekommenderar att lyssna på snickaren