Fostringssamarbetet mellan föräldrarna och personalen inom
småbarnspedagogiken har siktet inställt på att barnet ska må bra.
Fostringssamarbetet handlar inte ensidigt om expertis utan om lika värde och en
vardaglig dialog där man tillsammans går igenom befintliga uppgifter. Ett
framgångsrikt samarbete förutsätter att vuxna på ett genuint sätt uppskattar
och lyssnar på varandra och agerar på ett sätt som skapar ömsesidigt
förtroende. Lyssnande, respekt, förtroende och dialog är hörnstenarna i detta
samarbete.
Upplevelsen av att bli hörd är en utgångspunkt för ett
effektivt samarbete. Föräldrarnas tankar, idéer och bekymmer ges rum i de
gemensamma mötena. Att personalen inom småbarnspedagogiken har förmågan att
aktivt lyssna är viktigt.
Att respektera innebär att de som deltar i samarbetet
uppskattar och accepterar varandra. Respekt bidrar till att skapa en öppen
atmosfär där alla har möjlighet att uttrycka sin egen uppfattning om och
erfarenhet av saken. Respekt visar sig också i situationer där hemmets och
småbarnspedagogikens värde- och upplevelservärldar och kulturer är långt ifrån
varandra.
Ömsesidigt förtroende skapas utifrån en aktiv dialog och
ett samtal på lika villkor som syftar till att bygga upp en gemensam
förståelse. Att personalen inom småbarnspedagogiken uppskattar och respekterar
barnet gör att också förälderns roll stärks och stöds. I bästa fall bär
fostringssamarbetet barnet i småbarnspedagogikens och hemmets gemensamma trygga
verksamhet.