Symiblogi 70/9 2024: Call me maybe
Elintarvikepuolella on toiminnanharjoittajan ja valvontaviranomaisen välinen yhteistyö todettu niin tärkeäksi, että siitä on säädetty EU lainsäädännössä. Ja kun valvontaviranomaisen työkalupakista ei löydy kristallipalloa, on dialogin tapahduttava toisin tavoin.
Yksi valvontaviranomaisen käyttämiä keinoja keskusteluun on tarkastuspöytäkirjat, missä toiminta arvioidaan ja toimenpiteitä nostetaan esille. Vielä toiminnan rajoittamiskuulemisessa on mahdollista saada keskustelu kehiin – keskustelu voi vaikuttaa miten sujuvasti asia ratkaistaan. On kaikkien etu, että solmukohdat ja puutteet ratkaistaan mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti!
Kun keskustelut ovat niin tärkeitä kuin ovat, olemme kiitollisia siitä että meihin ollaan yhteydessä kun mietityksiä ilmenee, meihin saa aina olla yhteydessä soittamalla ja sähköpostitse! Mutta on kuitenkin syytä muistaa, että meidän henkilökunta on usein liikkeellä, joten jos etsimäsi henkilö ei vastaa kannattaa soittopyyntöä jättää. Soittopyyntöjä voi jättää joko lähettämällä tekstarin, tai pyytämällä vaihdetta jättämään viestin.
Toiminnanharjoittajalla on myös velvollisuus toimittaa tietoja valvontaviranomaiselle, esim. jos toiminnassa on tapahtunut muutoksia, tai jos toiminta on lakannut tai lopetettu. Kun muistaa tehdä lopetusilmoituksen säästyy myös vuosimaksuilta! On myös toiminnanharjoittajan vastuulla, että toimipaikan yhteystiedot ovat ajantasaiset, niin että asiakkaiden turvallisuus ja terveys ei vaarannu kiireellisissä tilanteissa (kuten ruokamyrkytysepäillyissä jne.).
Saranna Sandström,
joka aina välillä toivoo, että omistaisi kristallipalloa