Ehkä joskus melkein gluteeniton

EU-lainsäädännön mukaan maininta ”gluteeniton” on tarkoitettu gluteenille intoleranttien henkilöiden avuksi. Suomessa gluteenittomien elintarvikkeiden kysyntä on lisännyt erityisesti siitä syystä, että moni haluaa elämäntapavalintana syödä gluteenitonta ilman, että heillä on keliakia. Näille henkilöille gluteenin tarkka määrä elintarvikkeissa ei ole ratkaisevaa.
Elintarvikealan yritykset eivät ole olleet myöhäisiä vastata gluteenittomien vaihtoehtojen kysyntään. Sen sijaan ei ole helppoa suojata gluteenittomat elintarvikkeet pölyävästä jauhosta esim. pizzeriassa tai ravintolakeittiössä. Yrittäjät uskaltavat harvoin taata, että heidän ruoka-annoksensa on gluteeniton, mutta he tekevät kovaa työtä huokutellakseen isoa joukkoa ”elämäntapa-asiakkaita”, joille ”melkein gluteeniton” joskus ehkä on melko hyväksyttävä.
Käytännössä tämä näkyy usein ”G”:n ja vastaavien merkintöjen kautta tarjoilupaikkojen ruokalistoilla. Merkintöjä saa tietysti käyttää, jos elintarvikeyritys omalla vastuulla takaa, että syöntivalmiiden tuotteiden gluteenin pitoisuus on korkeintaan 20mg/kg. Harva haluaa ottaa sitä vastuuta.
Se on johtanut siihen, että ”valmistettu gluteenittomista raaka-aineista”-tyyppiset merkinnät ovat tulleet suosituksi. Se antaa kuvan, että gluteenittomia vaihtoehtoja on. Gluteenittomia raaka-aineita on käytetty, mutta yrittäjät eivät ota vastuuta siihen, miten oman keittiön elintarvikkeiden käsittely vaikuttaa lopputuotteen gluteenipitoisuuteen. Usein asiakkaille suullisesti sanotaan myös jotain muuta kuin sitä, mitä ruokalistalla lukee. Kirjallinen ja suullinen markkinointi ovat siis keskenään ristiriidassa elikkä tiedot voivat johtaa asiakkaita harhaan ja muodostaa olennaista terveyshaittaa keliaakikoille.
Tämäntyyppinen markkinointi ei auta keliaakikkoja, joiden tarvitsee tietää voivatko he syödä lopputuotetta vai ei. Siitä syystä sellaiset väitteet eivät vastaa lainsäädännön tarkoitusta, jos samassa paikassa ei ole mainintaa lopputuotteen gluteenipitoisuudesta.
Keliakikko, varo epämääräistä markkinointia! Teemme jatkuvasti työtä auttaakseen teitä. Terveystarkastaja, joka tekee elintarvikevalvonta