Siirry sisältöön

Siirtäessämme museon esinekokoelmaan Keksiltä Leiraan viime syksynä käteeni osui vanha kopiokirja 1800-luvulta. Sitä ei löytynyt museomme tiedoista ja on mahdollista, ettei sitä ole aiemmin tutkittu. Pienen salapoliisityön jälkeen selvitin kopiokirjan kuuluneen kapteeni John Tornbergille (1834-1918) ja museolla oli myös useita muita Tornbergille kuuluneita esineitä. Kapteeni Tornbergin elämäntarina oli niin kiehtova, että päätimme ottaa hänet osaksi tulevaa näyttelyämme Muistojen Itämeri.

Kopiokirjaan tallennettiin tärkeitä kirjeitä, jotta ne säilyisivät myös lähettäjällä. Kirjoittaessa kirjettä se kopioitui alla olevaan paperiin. Kopiokirjassa oli Tornbergin kirjoittamia kirjeitä vuosilta 1872-1874.

Johan – myöhemmin
kansainvälisemmin John – Tornberg syntyi oululaiseen kauppias- ja
laivanvarustajaperheeseen vuonna 1834. 16-vuotiaana koulunsa juuri päättäneenä
hän lähti merille. Valinta oli tyypillinen, sillä Tornbergin suvussa oli useita
merikapteeneita ja laivanvarustajia. Hän työskenteli aliperämiehenä mm. isänsä
varustamalla Najaden-aluksella. Vuonna 1854 Krimin sodan aikaan englantilainen
Odin alus kaappasi Najadenin ja vangitsi osan sen miehistöstä Ahvenanmerellä. Alus
kuljetettiin Englantiin. Myöhemmin Tornberg haki aluksen takaisin kotiin,
lastina hänellä oli 15 säkkiä kahvia, 2 vatia sokeria ja 1 vati siirappia. Vielä
samana vuonna Tornberg osallistui taisteluun brittijoukkoja vastaan Kokkolassa.

Meri oli
kietonut Tornbergin pauloihinsa: hän opiskeli Turussa ensin perämieheksi ja
sitten kapteeniksi. Myöhemmin hän suoritti vielä höyryaluksen
päällikkötutkinnon. Veljiensä kanssa perustivat Tornion Höyrylaivayhtiön (Torneå
Ångbåts Aktiebolag)
vuonna 1870 ja omistivat siitä osake-enemmistön.
Yhtiöllä oli yhteensä kolme höyrylaivaa: Aawasaksa, Torneå ja Norra Finland. Ne
liikennöivät Itämeren rannikkokaupunkien välillä aina Torniosta Pietariin
saakka. Kopiokirjan kirjeet sijoittuvat aikaan, jolloin s/s Torneån
rakentamista alettiin suunnitella. Tornberg toimi kapteenina ensin Aawasaksassa
ja Torneån valmistuessa sillä. Sekä Torneå että Aawasaksa poikkesivat myös
Hangon satamassa. Eri ajanjaksoina Tornberg valvoi suomalaisten höyrylaivojen
rakentamista, oli mukana komiteoissa, joissa suunniteltiin majakoita ja
loistoja Suomen rannikolle. Tornberg palkittiin vuonna 1887 kultamitalilla
hyödyllisestä toiminnasta.

Torneå siirtyi vuonna 1892 Suomen höyrylaiva Yhtiön (FÅA:n) omistukseen. Vasta vuonna 1907 Torneån kapteeni ja varustaja kapteeni Tornberg luopui kapteenin asemastaan, kapteenina jatkoi I perämies Hanson. Tornberg oli monta vuotta kulkenut Tornion reittiä. Luopuessaan kapteenin urastaan hän oli 73-vuotias.

Ehkäpä jollain pysähdyksillään hän ihastui Hankoon ja eläköidyttyään vuonna 1907 hän osti Hangosta huvilan numero 9 kauppias Le Bineltä 32 000 markalla. Huvilaa alettiin kutsua Tornbergin huvilaksi. Se sijaitsee osoitteessa Appelgrenintie 21. Tornbergin pojat Erik ja John omistivat huvilan vuoteen 1976 saakka.

Tornbergien kesänviettoa Hangossa 1920-luvulla.

John Tornbergilla oli pieni purjevene Kolibri.

Monet Hangossa
kenties muistavat Tornbergit yhä. Mikäli sinulla on muistoja Tornbergeihin liittyen,
olisimme kiitollisia, jos jaat ne meille.

Katja Weiland-Särmälä

vs. amanuenssi