Siirry sisältöön

Itäsataman alue, sellaisena kun me tunnemme sen tänään, on täysin muuttunut siitä, mikä se alkujaan oli. Tänä päivänä alue on Hangon turismikauden keskusta, mutta Hangon kaupungin alkuvuosina siellä ei ollut satamaakaan, ainoastaan varastoja nykyisen Länsisataman tarpeisiin.

Muutaman vuoden sisällä alettiin kuitenkin jo
suunnittelemaan satamaa sinnekin, mutta se olisi kaupungin oma satama, kun taas
Länsisatama olisi jatkossakin valtion satama. Asiaa käsiteltiin jo vuonna 1877,
ja kartassa vuodelta 1878 kutsutaan aluetta jo Itäsatamaksi.

Hanko-Hyvinkää junaradan valmistuttua 1873 muutti Hankoon ratainsinööri
Pehr Edvard Böcker, jolle uuden sataman suunnittelu annettiin. Böcker teki
työtä käskettyä, ja vuonna 1878 hänellä oli suunnitelmat ja kustannuslaskelmat
valmiina hyväksyttäviksi. Seuraavan vuoden keväänä Hanko sai kuulla että valtio
oli myöntänyt 40 000 markkaa satamasillan ja lastauslaiturin
rakentamiseen. Työt olivat valmiit jo syksyllä, ja rahaa oli jäänyt yli
tarpeeksi että vuonna 1880 rakennettiin vielä ulompi suojalaituri.

Alussa käytettiin ainoastaan lahden itäistä osaa, mutta ajan
mittaan myös pohjoista ja länsipuolta rakennutettiin. Varsinkin läntinen puoli
oli tärkeä, koska vuonna 1886 perustettu Granit Oy käytti sitä laivatakseen
tuotteitaan asiakkailleen. Heillä oli höyryrahtilaiva Granit siellä, sekä
hinaaja Gustaf ja kaljaasi Mathilda. Granit Oy oli myös Hangon suurin
työnantaja.

Tässä oli lyhyesti Itäsataman alkuajoista. Katsomme
myöhemmin sen myöhempiä vaiheita, miten siitä tuli se turistikeskus miksi se on
tänä päivänä muuttunut.

Kim Kidron

Museomestari, Hangon museo