Siirry sisältöön

Hanko on kasvava, 26 vuotta vanha kaupunki. Uusi vuosisata alkaa Hangossa uudella asemakaavalla, joka hyväksytään 3.1.1900 Pietarissa. Kaavaa on työstetty 10 vuotta.

Tarve uusille tonteille on suuri koska alkuperäinen kaupunki
koostuu ainoastaan pienestä alueesta rautatien eteläpuolella Satamakadun ja
Rajakadun eli nykyisen Jeja Roosin tien välistä. Huvila-alue ja Hangonkylän
alueet eivät ole osaa kaupunkia.

Tässä blogissa alan käymään läpi niitä kortteleita, jotka
kuuluivat vuoden 1900 asemakaavaan. Hangon museolla on suunnitelmissa aloittaa
kaupungin rakennuskannan inventoinnin ensi vuonna. Radan eteläpuolella olevat
rakennukset on inventoitu, joten niistä on helpompi löytää tietoa, mutta toivon
mukaan on mahdollista muutaman vuoden kuluttua saada tietoa paljon laajemmalta
alueelta. Mutta nyt palaamme vuoteen 1900.

Granitin uusi hiomo kuvattuna 1903 ja sama paikka vuodelta 1876.

Ensimmäisen kaupunginosan ensimmäinen kortteli koostuu
yhdestä tontista eli Granitin hiomosta. Granit Ab oli perustettu 1886, ja
vuonna 1900 se työllistää 200–300 henkeä. Hiomorakennus oli valmistunut 1896.
Sen oli suunnitellut arkkitehtitoimisto Grahn, Hedman ja Wasastjerna. Hedmanista
oli 1898 tullut Granitin teknillinen johtaja. Tänä kuluvana vuonna 1900
valmistetaan muun muassa julkisivuja Pietariin, ja Puškin-patsaita. Onhan
edellisvuonna kulunut 100 vuotta Venäjän kansallisrunoilijan Aleksandr Puškinin
syntymästä.

Iso keskustelun aihe on tulisiko Granit luopua Tehdasniemestä ja
saada lisää maata Kuningatarvuorelta. Yhtiö on varsinkin kiinnostunut saamaan
laiturialueen omistukseensa, mutta Tehdasniemellä on isoihin pylväisiin sopivaa
graniittia, josta yhtiö ei haluaisi luopua. Samalla käydään myös Hangö-lehdessä
keskustelua pitäisikö Granit-yhtiön osallistua koulun kuluihin Hangossa, koska
ilman Granit-yhtiötä ei olisi koulutuksen kustannukset niin suuret.

Granitin työntekijöitä vuoden 1900 paikkeilla kun hotelli Continental on valmistunut.

Toinen kortteli koostuu Itäsataman makasiineista, jossa on tilaa
19 makasiinille, jotka on jaettu kuuteen osaan paloturvallisuussyistä.
Makasiinirivistöjen välissä kulkee rautatie, jotta säilytettävät tavarat on
helppo tuoda ja viedä. Vanhin makasiini alueella on vuonna 1874 valmistunut
makasiini, joka on lähinnä Kulmakadun kulmaa, ja jossa paljon myöhemmin
tarjoillaan pizzaa. Tänä vuonna 1900 valmistuu viimeinen makasiini eli tiilinen
warrant-makasiini. Tähän varastoon on Hangon makasiini osakeyhtiöllä lupa
kerätä erilaisia tuotteita luottoa vastaan.

Itäsatama 1890-luvulla. Makasiineista ei oikein löydy kuvia 1900-luvun alusta.

Makasiinien vieressä sijaitseva vanha harmaakivimakasiini on
merkitty asemakaavaan, mutta sitä ei ole numeroitu, vaikka se on ollut käytössä
vuodesta 1882. Tähän rakennukseen tulee paljon myöhemmin Hangon museo.

Itäsatama on vilkas alue, jossa päivittäin kulkee satoja ihmisiä,
osa on menoissa töihin Granitille, tai sitten heillä on muuta asiaa sinne.
Makasiineissa on myös vilkasta toimintaa. Lähistöllä asuu paljon ihmisiä ja
alue on aivan lähellä keskustaa. Lähettyvillä on myös Granitin asuntoja
työläisille. Seuraavassa jaksossa siirrymme kolmanteen kortteliin ja siitä
eteenpäin.

Laura Lotta Andersson

museonjohtaja